Usatge "Alium namque", el mandat dels Prínceps al Principat de Catalunya

Usatge “Alium namque

“Altre noble, honest e profitós usatge meseren los sobredits prínceps, que ells tengueren, e lurs successors manaren tenir per tots temps, ço és que tenguessen cort e gran companya, e fessen condit, e donassen soldadas, e fessen esmenas, e tenguessen justitia e jutjassen per dret, mantenguessen lo opremut, e acorreguessen al assetjat, e quant volguessen menjar que fessen cornar, que tots nobles e no nobles, se venguessen dinar; e aquí partissen los vestiments que haurian, entre los magnats e enfre lur companya; e aquí manassen host ab què anassen a destroir Espanya (terra de moros), e aquí fessen cavallers novells.”


Fontanella, Decisiones (pàg. 198,3).

“A Catalunya el rei està obligat a procedir per directe i, per tant, amb cognició de causa, i no pot altrament llevar el dret de la part”.

A Catalunya, ja les normes dels Usatges de Barcelona així com les observances del conjunt de les Constitucions del Principat, feien un èmfasi especial al mandat que havien de seguir els prícneps i els seus successors pel que fa a la justícia i l’observança de les lleis. El Govern, l’Imperi o la Justícia s’havien d’impartir per directe, això és, el Príncep havia de jurar que manaria segons el Dret i per dret, segons el principi del procediment per directe. Antoni Olibà afirma que "En aquesta província [país], que es regeix per lleis i costums propis, no pot ésser magistrat ningú que no estigui per sota de les lleis de la pàtria [país]." Així, al Principat i a la Corona d’Aragó, tothom està sota les lleis, també el mateix príncep o dipositari de la jurisdicció de la Corona.

Com a conseqüència d’aquest principi, deixant a banda l’esfera del govern i centrant-nos en l’àmbit judicial i del procediment civil i criminal dels jutjats de la baixa edat mitjana, cal fer esment que no era possible jutjar de forma arbitrària, sense atendre les normes escrites i pactades pels diferents legisladors al llarg dels segles, i tampoc era acceptable jutjar per notori, és a dir, segons els fets generalment coneguts, sinó solament segons allò que havia estat al·legat i provat en seu judicial i durant el procediment seguit segons les pautes establertes.

Així mateix, i en virtut del mateix principi, s’exigia la presència del jutge natural per a oir de cada causa, és a dir, que no era possible designar persones Ad Hoc per tal de jutjar causes concretes, sinó que tothom tenia dret a la imparcialitat i professionalitat d’aquesta configuració de la justícia.

Evidentment no podem parlar encara de “Estat de Dret”, per exemple, però és força rellevant el pes de l’observança de la llei i l’exigència traslladada al Príncep per part dels seus súbdits en el context històric de la baixa edat mitjana. És força sorprenent llegir als vestigis de la formació del Dret del Principat de Catalunya paràgrafs com el que exposa que un dels deures dels comtes de Barcelona era que "mantenguessen l'opremut" en virtut que "és en el Rei una suprema regalia, talment enganxada als seus ossos, que no es pot separar d'ell, a menys que renunciï al soli i al regne", ja que fer-ho seria tant com "expulsar els súbdits de la seva potestat, ço que no pot fer".

Com podem veure en els textos seleccionats, aquesta característica dels orígens del dret al principat de Catalunya es concretava, per exemple, en el dret d'invocar aquesta protecció que tenia tothom qui es creia víctima d'opressió, fins i tot essent culpable d’un delicte.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

"Risc operacional" en els contractes de concessió d'obres i serveis

Procediments o vies d’accés a l’autonomia establerts per la Constitució espanyola

Entitats del sector públic que no tenen la consideració de poders adjudicadors a la LCSP

Dret català modern: iuscentrisme, pactisme, contrafacció i legalitat paccionada